Translate

czwartek, 13 października 2016

Edukacja domowa Worldschool Explorers - Tydzien 1 - podsumowanie.

Zainspirowana podsumowaniami tygodnia jakie co tydzień publikuje Dorota z bloga Babel School, postanowiłam przygotowywać podobne na naszym blogu - o naszej edukacji domowej. Zaczynamy od 1 października. Planuję, że posty z podsumowaniem tygodnia będą się ukazywać zawsze w niedzielę (z wyjątkiem pierwszego - dzisiejszego). Czy uda mi sie robic to regularnie? Nie wiem, mam taka nadzieję! Poza publikowaniem postów na blogu zamierzam także drukować je, a nastepnie zbindować w książkę - nasz mini - rodzinny edukacyjny pamiętnik.

Jeśli uda mi się dotrzymać postanowienia, myślę, że powstanie z tego coś bardzo ciekawego, co z przyjemnością bedziemy oglądać za jakis czas i co stanie się ciekawą pamiątką dla Zary za kilka lat.

Zaczynamy!

TYDZIEŃ 1.

Październik zaczęliśmy od wakacji, albo wycieczki tematycznej, jak kto woli.

1 października - sobota

Wstaliśmy wcześnie, żeby spakować ostatnie potrzebne rzeczy. Wieczorem lecieliśmy na wakacje na bajkowe Azory.

Samolot mieliśmy dopiero wieczorem, w południe natomiast Zara miała lekcje pływania.

2 października - niedziela

Zmęczeni po podróży postanowiliśmy spędzić niedziele na spacerach po najbliższej okolicy i zakupach w okolicznym sklepie.

3 października - poniedziałek

Z samego rana pojechaliśmy do stolicy naszej wyspy Ponta Delgada (oddalonej od naszego miasteczka o zaledwie kilka km). Zarezerwowaliśmy na godzinę 14 rejs po oceanie w poszukiwaniu delfinów i wielorybów.

Gdy nasze miejsca były już zarezerwowane udaliśmy się na spacer po mieście i obiad w lokalnej restauracji.

Chwile przed godzina 14 weszliśmy na pokład Moby Dick i wyplenęliśmy na Ocean Atlantycki aby zobaczyć wieloryby i delfiny w ich naturalnym środowisku. Dowiedzieliśmy się ciekawych wiadomości na temat delfinów i wielorybów. Nie udało nam się niestety zobaczyć kaszalotów, delfinów widzieliśmy kilkadziesiąt! Ścigały się z nasza łodzią i skakały przez fale zaledwie kilka metrów od nas. W drodze powrotnej siedzieliśmy na dziobie łodzi i podziwialiśmy potęgę oceanu.

4 października - wtorek

Pojechaliśmy nad jeziora wulkaniczne Sate Citades. Spacerowaliśmy brzegiem mniejszego jeziora, poznawaliśmy lokalne rośliny i zwierzęta, weszliśmy na punkt widokowy, z którego widać oba jeziora jednocześnie. Mniejsze z nich ma zielony, a większe niebieski kolor wody. Legenda mówi, ze wody jezior zostały zabarwione przez łzy kochanków, na związek których nie zgadzał się ojciec dziewczyny. Przeszliśmy około 10km.

5 października - środa

Środę spędziliśmy w Ponta Delgada.

Rano pojechaliśmy na plantacje ananasów i dowiedzieliśmy się na czym polega hodowla owoców, mogliśmy zajrzeć do kilku szklarni i zobaczyć poszczególne etapy hodowli, po spacerze zrobiliśmy sobie małą przerwę na świeżo wyciskany sok ananasowy i ananasowa babeczkę.

Po południu zeszliśmy pod ziemie. Poszliśmy na wycieczkę z przewodnikiem do jaskini wulkanicznej. Obejrzeliśmy bardzo ciekawy film o wulkanach, a następnie mogliśmy na własne oczy zobaczyć  potęgę wulkanu i skutki jego działalności.

6 października - czwartek

Kolejna całodniowa wycieczka. Jedziemy do Furnas. W drodze nad kolejne jezioro wulkaniczne zatrzymaliśmy się w miasteczku Vila Franca do Compo. Planowaliśmy zobaczyć kościół Ermida da Nossa Senhora da Paz i jego słynne schody, niestety okazało się, ze droga w jedną stronę zajęła by nam okolo godziny, stromo pod górę - autokar do Furnas mieliśmy za 1,5h. Obejrzelismy wiec kościół z oddali i zdecydowaliśmy się na spacer po mieście. Znaleźliśmy plantacje bananów. Na domach i murach wyszukiwaliśmy azulejos.

Przed 10 byliśmy już w Furnas. Obeszliśmy dookoła jezioro, w sumie ponad 10km. Zobaczyliśmy niesamowite miejsca. Miałam wrażenie, że dotarliśmy do punktu gdzie piekło spotyka się z rajem. Z jednej strony dym wydobywający się z ziemi, bulgoczące kałuże, z drugiej natomiast cudne, zielone lasy, jezioro, ptaki i motyle. Na znajdujących się w okolicy jeziora tabliczkach przeczytaliśmy wiele informacji o lokalnych zwierzętach. Czuliśmy, ze chodzimy po wulkanie, ziemia wydawała się niezwykle cienka.

7 października - piątek

Wybraliśmy się na wycieczkę na jedyną plantację herbaty w Europie. Spacerowaliśmy nie tylko po plantacji, ale także po fabryce. Oglądaliśmy maszyny i ludzi przy pracy, zobaczyliśmy też bardzo ciekawy film o historii fabryki i produkcji jaka ma w niej miejsca. Na koniec napiliśmy się pysznej herbaty. Za darmo mogliśmy spróbować trzech różnych rodzajów.

Na autobus powrotny czekaliśmy ponad godzinę. Wymyśliłam konkurs - zgadywankę. Zadawaliśmy sobie na zmianę pytania na temat Azorów, oceanu i atrakcji, które mieliśmy okazje zobaczyć.

Każdego dnia wakacji Zara wstawała około 6:30 rano i przez 15-20 minut na tablicy suchościeralnej pisała co ciekawego mamy w planach na dany dzień. Pytała jak przeliterować niektóre wyrazy. Część z nich pisała poprawnie, część z błędami. Była to w 100% jej inicjatywa. Osobiście sugerowałam aby dłużej pospała. Wieczorem natomiast przed pójściem spać bawiła się z tatą w zgadywanki na temat miejsc, które danego dnia zobaczyliśmy - także jej pomysł. Pytania zadawali sobie i odpowiadali na nie na zmianę.

W najbliższą niedzielę zapraszam na podsumowanie 2 tygodnia października.